20-Elektronsko poslovanje u trgovini i javnoj upravi. Prednosti i nedostaci elektronske komunikacije.

Uvodni deo:

Isticanje cilja časa

Elektronsko poslovanje u trgovini i javnoj upravi. Prednosti i nedostaci elektronske komunikacije.

Učenik mora da :

Razlikuje prednosti i nedostatke elektronske komunikacije.

Glavni deo:

Elektronsko poslovanje (en: E-business) jeste vođenje poslova na Internetu, što ne podrazumeva samo kupovinu i prodaju, već organizaciju poslovanja firme u mrežnom okruženju, organizovanje poslovne komunikacije prema klijentima i brigu o klijentima.

Izraz elektronsko poslovanje je prvi put upotrebljen od strane američke kompanije IBM da bi se označilo poslovanje uz značajnu primenu savremene, elektronske tehnologije. Do tada se ovaj izraz odnosio na poslovanje u sektoru elektronike. Pod elektronskim poslovanjem podrazumevamo obavljanje poslovnih procesa uz primenu elektronske tehnologije. Elektronska tehnologija podrazumeva kombinovanu upotrebu informacionih tehnologija i telekomunikacija. Ova vrsta tehnologije omogućava slanje velikog broja informacija, na velike daljine u kratkom vremenskom periodu. To omogućava preduzeću, koje u svom poslovanju koristi elektronsku tehnologiju, da ostvari značajne uštede u troškovima poslovanja, efikasnije obavlja svoje zadatke i, samim tim, bude konkurentnije na tržištu.

Danas e-poslovanje ostvaruje ekspanzitivan rast. U dosadašnjem periodu e-poslovanje je doživelo posebnu ekspanziju u maloprodaji, izdavaštvu i u finansijskim uslugama. Generalno posmatrano, prednost elektronskog u odnosu na tradicionalno poslovanje su vezane za povećanje kvaliteta, agilnosti, za dodatne usluge sa jedne strane, i za sniženje prodajnih cena, smanjenje vremena izlaska na tržište, odnosno realizivanje transakcija sa druge strane. Takođe se intezivira zajednički nastup na elektronskom tržištu vezan za razvoj elektronskih partnerstva.

Definisanje elektronskog poslovanja

Elektronsko poslovanje (Electronic Business) ili E-poslovanje (e-Business) jeste vođenje poslova na Internetu, što ne podrazumeva samo kupovinu i prodaju, nego i brigu o klijentima i poslovnim partnerima, kao i organizacija poslovanja u sopstvenoj firmi onlajn i organizacija prema klijentima.


Elektronsko poslovanje predstavlja poslovnu transformaciju zasnovanu na:

§ udruživanju preduzeća (integracija)

§ procesu saradnje (kolaboracija)

§ globalnom mrežnom povezivanju korišćenjem Interneta kao medija


Među najvažnijim procesima e-poslovanja se ističu:

§ prikupljanje podataka i informacija

§ marketing (4P – marketing miks): promocija, podrška kupcima, uvođenje novog proizvoda,...

§ onlajn prodaja (proizvoda i usluga)

§ komunikacija

Elektronska trgovina

Elektronska trgovina (Electronic Commerce) ili E-trgovina (e-Commerce) predstavlja poslovnu komunikaciju i prenos dobara i usluga (kupovina i prodaja), preko mreže i kompjutera, kao i prenos kapitala, korištenjem digitalne komunikacije. Uključuje i ostale poslovne funkcije preduzeća, kao što su marketing, finansije, proizvodnja, prodaja i administrativna funkcija, koje su neophodne u procesu trgovine. Ovakvim načinom definisanja smo izbegli čestu grešku koja podrazumeva poistovjećenje elektronske trgovine sa elektronskim poslovanjem. E-trgovina je ipak samo manji podskup e-poslovanja, zajedno sa oblastima kao što su elektronsko bankarstvo, mobilno poslovanje, virtuelne organizacije, elektronske berze, elektronsko poslovanje u javnoj upravi, itd.

Poslovanjem po principima elektronske trgovine, Internet pruža niz mogućnosti za maloprodaju:

§ nisu potrebne skupe nekretnine niti aranžiranje izloga

§ neophodno je minimalno prodajno osoblje

§ postoji mogućnost da se prodaje kupcima na bilo kojem geografskom području

§ omogućena je trenutna komunikacija

§ prezentuje se interaktivni multimedijalni katalog koji može da pruži onoliko informacija koliko kupac želi (bez skupih klasičnih kataloga i poštanskih troškova)

§ veoma brzo se može vršiti prilagođavanje za promene u prodajnim cenama i nivou zaliha

§ velika je mogućnost adaptacije zahtevima kupaca


S druge strane javljaju se i određeni problemi u prodaji preko Interneta:

§ mnogi potencijalni kupci još uvek ne koriste Internet

§ mnogi nemaju brze veze

§ kupovina preko Interneta zahteva veliku dozu poverenja (sa obe strane)

§ ugrožena privatnost: lična (proaktivni marketing, cookies), finansijska (zloupotreba kartica)

§ problem stvarnog postojanja prodavca na Internetu

§ bezbednost obavljanja transakcije


Neophodno je navesti i set osnovnih stvari koje sajber trgovce čine uspešnim:

§ popusti

§ super selekcija: bogata ponuda

§ posebne usluge: podsećanje na važne datume, postprodajne usluge,...

§ komfor: iz fotelje, non-stop, mesecima unapred

§ brza isporuka

§ zabava: video igre, šale

§ koncept dodatne vrednosti (added value)

 

English French German Italian Russian

  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou
  • Slajder Shou